Kolej Matrikulasi Melaka

October 16, 2017

ASSALAMUALAIKUM HELLO


Its been long time I didn’t update my blog. So for today blog about my live at Kolej Matrikulasi Melaka. For this blog I will write in English and Bahasa Malaysia.
Before we started I will introduce my course. I am PDT student. PDT (Program Dua Tahun). My course is scince stream. Module 1 (Biology, Physic, Chemistry and ,Mathematics). Its been 4 month at KMM, so I will share my experience.

Since, I’m PDT student kerja taka dalah banyak sangat macam PST (Program Satu Tahun). Kelas sehari ada 5 or 6 and 2 hours gap. Sometimes ada lecture nak buat extra class waktu petang. For PDT at KMM lecture dia semua bagus bagus. Lecture always tanya faham tak? Bila we said we didn’t understand they will repeat. Kalau tak faham pergilah unit tanya lecture. At KMM we called bilik guru as unit. For 1st sem we only learn about 5-6 chapter. So dikiranya we belajar slow than PST. Some PST student tukar PDT sebab tak boleh bawak or kuliah terlalu laju. But for student yang dapat tawaran dapat PST jangan takut pulak. If you can go on, go on je la. Its up to your kemampuan. My lecture said for PDT senang lulus but susah dapat 4 flat. For 1st sem my lecture said memang kalau boleh dapat la 4 flat because last sem dia akan kira average.
Done with kuliah or science stream or whatsoever. If you have question just ask me okay.
Next, it about how I manage my time at KMM. Walaupun tak beberapa nak manage.  I will share “manage time” at KMM.

So I wake up usually at 6.00 a.m terus mandi and solat subuh. Lepas solat subuh terus get ready pakai baju kuliah. Its up to you nak breakfast at café or dalam bilik. You can makan roti with jam or biskut cicah air. If you nak sarapan at café make sure you turun cepat sebab takut tak sempat nak beakfast. For me, I breakfast at my room sebab tak sempat nak pergi café or café jauh dengan kelas. So I prefer makan kat bilik. At 7.30 a.m I will go to my class because my class quite jauh ngan dengan bilik, so pergi awalla. After lecture usually ada 1-2 hours gap. I tak balik bilik sebab bilik jauh. So I beli makanan at starbuck which is tempat café ni jual makanan. Starbuck ni located at beside library. After that terus pergi surau. Lepas makan I will take nap before or after solat zohor. I know it kinda bad habit but if you take nap for 15-20 minutes kuliah petang tak adalah mengantuk sangat. We called it qialullah (take nap). After that, pergi kuliah. Kuliah masa petang tak tipu memang mengantuk gila. So I suggest uolls to buy sweet or whatever. Sweet yang I makan adalah candy plum. You also cant try sour candy. I think skittles ada yang paket warna hijau tu. I belum try lagi but I will try later. Habis kuliah my friends and I terus pergi café. Tu pun bergantung. Kalau kelas habis pukul 5 singgah surau dulu solat and baru pergi makan dekat café. Dikira makan tu untuk makan malam terus. Then habis makan balik terus mandi. If uolls ada masa nak beriadah pergola beriadah. I selalunya beriadah pada hujung minggu. Main badminton or jogging or cuci mata. Atleast kena keluar dari bilik. At night tu memang masa nak buat homework or study or etc. That how I manage time dekat KMM . Even tak beberapa nak manage but still can be used. That all that I want to share to all of you. For next blog I will post how to survive at matriks. That all from me.

No comments:

Powered by Blogger.